Már általános iskolás korom óta szeretek biciklizni, elsősorban a lakhelyem környékén, ami ekkor Győrt és környékét jelentette. Középiskolásan kedvenc távom a Győr-Balatonalmádi útvonal volt. Később Sopronban folytatódott a hobbim, ahol a vasfüggöny megszűnésével jelentősen kibővült a bejárható útvonalak száma, hossza és javult a minősége. Jellemző erre a környékre a sík terep hiánya, ami az erőnléti edzés szempontjából még jó is. 60 éves korom körül tapasztaltam, hogy kb. 2 óra után nem tudok már ülni a nyergen, úgy fáj az alfelem. Szerencse vagy véletlen egybeesés, hogy ezidőtájt bukkantam a neten a fekvőbiciklikre és annak előnyeit ecsetelő leírásokra. A gyári gépek áraira való tekintettel rögtön eldöntöttem, hogy sajátkezűleg fogok ilyet készíteni. De milyet, ez itt a kérdés? A vásárolható rekumbensek 1400 és 3000 euro között vannak, a súlyuk 15-18 kg közötti, és a legtöbb aluvázas. Szépek, nagyon jók ás drágák – a mi fizetésünkhöz, nyugdíjunkhoz képest.
A legegyszerűbb és a legolcsóbb a PYTHON típusú, kormány nélküli kétkerekű volt. Miután rövid idő alatt nem tanultam meg a vezetését, döntöttem úgy, hogy kell még egy kerék. Így készült el 2011-ben a prototípusom, egy PYTHON-TRIKE. Ennek könnyített (22 kg-os) változatával 2012-ben már többször megkerültem a Fertő-tavat, majd idén a Balatont is. A túrák után sem derékfájás, sem izomláz nem gyötört! A méreteim miatt (170 cm magas vagyok) csak 20”-os első meghajtott kereket tudok használni, mellyel normál áttételekkel lassabban haladok a hegyibiciklimhez (és általában másokhoz) képest. Ez a Balaton kerülésénél jelentős időhátrányt okozott – de máskor ez nem probléma, mert fő a kényelem!

Python trike I.

Python trike II.
Még 2011-ben készítettem egy hosszú tengelytávú (LWB típusú) kétkerekűt is, melynek egyedüli hátránya az 5/4”-os hajlított acélcső vázból adódó 33 kg-os összsúly. Ez sík terepen nem gond, de hol van itt sík terep? Ezt a biciklit a továbbiakban donorként használtam fel. Tapasztalatszerzéshez jó volt.

LWB I.

LWB II.
Ezek után egyetlen gondom (a kényelem mellett) a súlycsökkentés, mely cél érdekében újabb kétkerekű készül jelenleg, lassan a garázsban. Ez rövid tengelytávú (SWB) kerékpár, mint az AZUB, OPTIMA, stb. márkák. Elöl 20”-os, hátul hajtott 26”-os kerekekkel, valamint fa vázzal készül. Hátránya a háromszoros lánchossz. A próba előtti súlya 17,6 kg! Amennyiben a váz a tavaszi próbautakon (hegymenetben is) merev lesz, úgy valószínű, hogy 2014-ben ezzel indulok a Spirit of Balaton-on.
A fentieken kívül még találtam egy újabb, nekem megfelelő típust, melyhez a vázat már beszereztem, a kivitele egyszerűbb, a váza merev marad, az ülése az általam készített, megszokott favázas, szivacsos, mindkét kereke 26”-os, az első a hajtott. Ez a CRUZE bike típus. (A legolcsóbb is 1100 dollár.)
A technikai hátterem nagyon egyszerű: hegesztőtrafó, flex, fúrógép, valamint mostanra némi tapasztalat. A szükséges anyagokat régi biciklikről, illetve helyben valamelyik üzletben szerzem be.
Jelenleg itt tartok. A tervem 2014-ben a Spirit of Balaton mindenképpen, valamint álmom a Passau-Bécs-Sopron útvonal megtétele.
Végezetül pedig egy nemrég készített panorámafotóm kedvenc bicikliútvonalaim egyikéről, a Fertő-tó környékéről, háttérben a pozsonyi várral:

|